lördag 12 december 2009

Att kräva ansvar

Det har kommit en kommentar från någon anonym till bloggen som jag väljer att lyfta ut och presentera här i detta inlägg:

"Vi väntar oss att Anna-Maria och hennes inneboende (antagligen för att han inte får skriva ett eget kontrakt) tror att han heter rikard eller var det whippo ska ordna så att det blir ordning på denna gård. Eftersom dom anser att det är bättre att betala 50% mera i hyra för ingenting än att få förbättringar gjorda till än lägre kostad, bara för att man är så lata för att göra något själva. Vi skulle sett till att det blivit förbättringar gjorda på denna gård, tyvärr gick det inte hela vägen."

För det första går det inte att klandra oss, Anna Maria och jag (Rikard) för att det inte gick hela vägen. Det var styrelsen som gick ut med att alla skulle få lån. Rädda Flygaren gick ut tidigt med att det inte alls är självklart att alla får lån, det är inte så lätt nu att få lån. Styrelsen gick också ut med att rösta ja men fortsätt hyra, hur många som valde det alternativet vet vi inte. Det vi vet är att 39 procent enligt styrelsen hade fått lån av de som ville.

Det går inte att klandra Rädda Flygaren för att styrelsen skickade in ogiltiga fullmakter till Stockholmhem (fusk). Vilket sänkte ombildningen redan 1-2 veckor innan styrelsen gick ut med beskedet att det inte blir någon ombildning. Styrelsen och föreningen var mycket noga med att bara styrelsen skulle få justera röstlängd och protokoll.

Att boendekostnaden skulle sjunka med 50 procent är inget som är säkert. Styrelsen har varit väldigt säker på andra punkter som vi nu har sett falla. Den ekonomiska planen såg väldigt osäker ut vid en snabb granskning.

Naturligtvis har Stockholmshem inte gjort något på vår gård sedan de satte en prislapp på den. Vi väntar också på våren då det förhoppningsvis snyggas upp på gården. Att föreningen skulle ha gjort förbättringar går det bara att spekulera kring. Det är något som föreningen först måste besluta om och budgetera. Nya portar och upprustning av soprum är budgeterat av Stockholmshem och ska ske. Märkte igår att trapphuset i garaget har blivit ommålat.

Varför rikta in sig på bara oss? Det är ju 6o procent till som inte ville eller har möjlighet att gå med på ombildningen/köpa andel. Styrelsen verkar ju heller inte vilja då de inte ens kollar fullmakter och röstlängd, det kallar jag lat. Rädda Flygaren upptäckte flera felaktigheter på de 24 timmar vi fick tillgång till stämmobeslutet, så svårt är det inte. En annan sak är varför inte våga stå för sina åsikter? Skriv under kommentarerna med namn och stå för dina åsikter, det ger mer tyngd då och det är också intressant att se vem man kommunicerar med. Det är också intressant för dem som följer kommunikationen att se båda parter, inte bara mig. Jag kan ju spekulera i vem du är men andra kanske inte kan göra det.

Nu står vi där vi var för ett par år sedan. Kan bara svara för oss men vi har bra grannsämja i våran port och är nöjda med vårt val av boende. Vi trivs i Skarpnäck där vi har närhet till grönområde och bad men också bra kommunikations möjligheter. Visst skulle det vara fint med ny port och lite snyggare på gården, men allt detta tror jag kommer bli realitet. Det osar bitterhet om kommentaren som skickades in men nu tycker jag att vi gräver ner yxan och går vidare.

/Rikard Junkergård

5 kommentarer:

  1. För det första Rikard är min sambo. Att han inte står på kontraktet beror på att när vi flyttade in hade sthlmhem som policy att man skulle vara folkbokförd på samma adress i 3 år innan vi fick stå båda på kontraktet. Knasig policy men så var det då. Sen var det ju så också att jag redan hade kontrakt med sthlm på annan adress och R bodde hos en annan värd.
    För det andra är det en person el fler som står bakom det anonyma inlägget? och varför anser du/ni att det är jag och Rikard som ska stå för förbättringar och ordning på gården??
    Jag kan förstå att det finns en besvikelse hos er som ville ombilda,men nu blev det inte så. Kanske dags att acceptera faktum.
    När det gäller allt slags underhåll och förbättringar står allt sånt helt stilla under hela ombildningsprocessen. Vi hade fått mkt i somras om vi inte vart under ombildning. Det är bara att titta runt på vissa av de andra gårdarna. Nu kanske vi har hamnat sist i kön, det vet jag inte. Men jag ska ta reda på det. För den som är intresserad är det ju bara att själv ta kontakt med ansvarig på lokalkontoret. Sen står det dessutom i deras affärsplan att Skarpnäck är ett av de områden sthlmhem ska satsa mkt på.
    För övrigt tycker jag Rikard fick med det mesta i sitt inlägg.

    SvaraRadera
  2. Någon har utsett er till syndabockar. Bry er inte om det.

    SvaraRadera
  3. Knappast ert fel R+AM att inget är gjort, men det är påbörjat med nytt inpasseringssystem så resten kommer med all säkerhet. Att göra något åt gården mitt i vintern (det vita kalla som just nu ligger på backen) verkar lite osmart. Tror nog inte blommor och gräs tar sig så bra.
    Sen tycker jag faktist att det är upp till var och en att se till att inte skräpa ner och förstöra. Ju mer ni förstör desto mindre pengar lär det finnas till reperationer. Ganska enkel matematik. Vet inte om det är fler än jag som inte hade det minsta förtroende för den sk styrelsen men jag har hört att det finns fler. Säger som Rickard och AnnaMaria ge upp. Det finns fler som ombildar om du är sugen annars är S-näck fullt av bostadsrätter.

    SvaraRadera
  4. Så visade BITTERHETEN fram sitt FULA TRYNE även i S-näck. Trodde vi skulle klara oss från alla fula påhopp till höger och vänster men icke. Säger som Rickard gräv ner yxan och göm den djupt och ha en God Jul.

    SvaraRadera
  5. Du har rätt Martha, egentligen inget att bry sig om.
    Önskar alla en riktigt God Jul.

    SvaraRadera