fredag 6 november 2009

I väntan

I väntan på svar från Stockholmshem och styrelsen har de flesta portarna utrustats med nya lås av den elektroniska formen som dock inte är i bruk ännu. Vi vet inte varför Stockholmshem har valt att göra denna satsning då allt inte ännu är klart, kanske de är lika less som oss på att vänta och vänta.

Vi kommer med uppdatering när vi vet något konkret från Stockholmshem. Det vi nu väntar på är ett svar från Stockholmshem angående det svar som brf har lämnat till dem. Stockholmshem ska granska att allt har gått rätt till och stämmer i det JA till köp som föreningen har lämnat in. Vi förväntar oss svar inom den/de närmsta veckorna.

10 kommentarer:

  1. Att Stockholmshem själva börjar med förbättringar kan nog tolkas som ett gott tecken på att ombildningen vacklar.

    SvaraRadera
  2. Det hoppas vi verkligen. Det vore årets bästa julklapp att få behålla vår värd. Stockholms bästa enligt mig.

    SvaraRadera
  3. En gård till i dalen fick majoritet, grattis, hoppas att alla gårdar i Dalen och Skarpnäck bli bostadsrätter och förvandla gettorna till bättre område. Ni måste acceptera att majoriteten av dem som bor vid vår gård i Skarpnäck har önskat sig en annan boendeform, kan ni överhuvudtaget förstå det?

    SvaraRadera
  4. Jo, det förstår vi(fast vi inte gillar det) för ingen av nejsägarna har krävt en ny köpstämma. Men varför är brfstyrelsen fortfarande tysta och går inte ut med nånsomhelst information av nuläget????

    SvaraRadera
  5. Svar till anonym 6 november 16:50

    För det första tycker jag att det är tråkigt att du tycker att vi bor i ett getto. Jag trivs bra i området och det har många fördelar och tycker inte det är något getto, speciellt då jag har aktivt valt att flytta hit och till en hyresrätt.

    För det andra accepterar vi stämmans beslut så länge det är giltigt och korrekt. Det skulle kunna kallas till en nya stämma och rösta nej till ombildning likt det görs i Dalen fast då för ja. Av respekt för demokrati kallar vi inte till ny stämma utan låter den första vara vägledande.

    SvaraRadera
  6. Fråga till Anonym 6/11 2009 kl 16.50:
    Hur skall områden bli bättre? Det är väl samma människor - efter en ombildning till brf - som väl bor kvar? Menar du att de som ´köper´sin lägenhet på något - för mig okänt - sätt helt plötsligt har fått mandaten/förmågan att ta bort ´ghettostämpeln ´i Dalen och Skarpnäck?
    Lilla du, skärp till dig!

    SvaraRadera
  7. Jag vet att ni pratar bara skit, det blir utan tvekan mycket bättre om vi ombildar, titta på alla gårdar som har gjort det i början av 2000 mellan Segelflygsgatan och Pilotgatan, prata med folk där eller varför går ni inte runt och titta och se, de har tagit itu med bråkmakarna, andrahandslägenheterna, fixat gården och fått otrolig bra ekonomi, alla gårdar har klarat sig utmärkt. Ni (Hyresgästsförenings torpeder eller Stockholmshems arselslickare) får gärna flytta till andra gårdar i Skarpnäck och låt folk som vill ha en annan boendeform flytta hit. Vi andra (majoriteten) tycker att Stockholmshem är mycket dålig värd och vill själva ta över, hur många är ni egentligen? Det är mycket lätt att räkna er, ni får gärna berömma varandra hur mycket som helst det är er sak men försök inte se ner på majoriteten, ni är verkligen inte mer värda.

    SvaraRadera
  8. Svar till anonym den 9 november 08:32

    Peka gärna på vad det är som "vi" har fel om. Det blir mycket lättare att föra en diskussion då. Du kan gärna också utveckla hur vi skulle se ner på majoriteten? Ser verkligen inte se ner på någon och ber om ursäkt om du uppfattar det så men det är verkligen inte avsikten. Om du referera till svaret den 7 november 17:42 är det inte jag Rikard som har skrivit det. Alla mina svar är skrivna under signaturen "whippo". Du kan ju gärna presentera dig för de läsare som finns också. Du verkar ju representera de som vill ombilda.

    En enkel fråga är om det är så illa på "våran" gård, varför kan du inte själv flytta till de gårdar du anser vara så mycket bättre? Varför ska vi som är nöjda behöva flytta på oss? Jag flyttade hit på grund av många orsaker, ingen av dem var för att ombilda. Nära till natur, bra kommunikationer, fin lägenhet och för att det var Stockholmshem. Fick även ett varmt mottagande av grannar som var trevliga, det var en fin bonus.

    Själv har jag inga problem med mina grannar i porten. Vi kommer bra överens och har en bra stämning. Känner verkligen inte igen mig med den misär som du utmålar. Den människosyn som du genom dina inlägg visar ger inte heller någon direkt trygghet i en framtida förening.

    En värd kan alltid bli bättre men Stockholmshem har oftast agerat omgående på de problem vi har haft eller anmält. Att underhåll och att inga större resurser har lagts på våran gård de senaste åren beror på att gården är under ombildning.

    /Rikard Junkergård

    SvaraRadera
  9. Svar till anonym den 9 november 08:32
    För det första tvätta munnen och vårda ditt språk. Jag är ingen Hyresgästsförenings torped eller Stockholmshems arselslickare. Har bott hos Sth hem sedan urminnes tider och ALLTID fått den hjälp och stöd jag behövt vare sig det gällt reperationer eller hyresgäster som stört. Men som man bemöter människor blir man också bemött. Har valt hyresrätt som boende form därför det passar mitt sätt att leva tycker det är skönt att kunna lyfta telefonluren och få tex stopp i avloppet fixat om inte samma dag så dagen efter. Kylen pajar, jag behöver inte ge mig ut på stan och leta efter nytt. Vill ha ommålat, ringer och beställer och får det fixat till en väldigt rimlig penning. Men som sagt vi har alla olika behov mitt är ett tryggt boende med en värd som ställer upp när det är något bekymmer. Tycker att den agressiva ton och otrevliga stämning som blivit efter ombildningen började är mycket tråkig och faller nog tillbaka på de som inte kan styra sina känslor utan angriper till både höger och vänster.
    Gud vare med dig.

    SvaraRadera
  10. Har funderat om jag ska svara el inte.

    Jag anser mig inte mer värd än nån annan, det vet jag inte var du anonym fått ifrån.


    Promenerar i vårt område gör jag ofta.Har även sett förbättringar som sthlmhem gjort på vissa av sina gårdar.

    Pratat med folk i en av de ombildade fastigheterna gjorde jag redan innan köpstämman och med folk i närliggande områden.Hela sommarn bestod ju av att samla på och ta in fakta och därefter bilda sig en uppfattning.

    SvaraRadera