fredag 9 oktober 2009

Ny bostadskö

De interna bostadsköerna för Stockholmshem, Svenska Bostäder och Familjebostäder planeras att slås samman meddelar Moderaterna i ett pressmeddelande. Utbudet för dem som bor i hyresrätt hos något av företagen blir dramtiskt mycket större och ungdommarna ska lättare kunna komma ut på bostadsmarknaden. Den stora fördelen är att kön blir en enkel och rak kö med stort utbud. Stockholmshem rapportera också om nyheten.

Tyvärr är det något som vi går miste om, om det blir en ombildning. De som bor kvar som hyresgäster efter en ombildning kan byta bostad men inte genom de allmännyttiga bolagens interna kö om förslaget går igenom vilket det lutar mot.

8 kommentarer:

  1. Stämmer detta verkligen??? Vi har bott i samma lägenhet , värd Stockholmshem, i 16 år. Vi vill inte köpa vår nuvarande lägenhet utan vill bo kvar som hyresgäst hos Stockholmshem. Och därmed har möjlighet att få en ny hyresrätt hos Stockholshem snart. Vi har alltså m a o redan stått i bostadskön i 16 år -skall allt detta vara förgäves?

    SvaraRadera
  2. Men?!? Jag har också bott i Stockholmshem länge, över tjugo år, och om jag då vill flytta så kan jag inte längre välja S-hem som värd? Så om jag vill bo kvar i S-hem så är jag nu låst till det kontrakt jag har... Är det bra?

    /Martha

    SvaraRadera
  3. Svar till anonym och Martha:

    Om ni bor där det blir ombildning, dvs. ni får en ny hyresvärd så går ni miste om den "köplats" ni har i den interna bostadskö hos Stockholmshem. Ni kommer ju inte ha Stockholmshem som värd. Det värsta är att den interna kön kommer bli större och bättre efter årsskiftet. Tyvärr anonym, din plats i kön försvinner om det blir ombildning, även om du fortsätter att hyra.

    Det går att byta lägenhet men då måste det göras privat och den nya hyresvärden måste godkänna bytet också.

    /Rikard

    SvaraRadera
  4. Om ni bor där det inte ombildas så borde väl kötiden räknas som vanligt eller? jag menar har du bott i sthlmhem 16 år så har du ju den kötiden precis som en i fb el svebo har sin kötid. Det borde vara så iallafall, tycker inte man borde börja om fr 0 om man redan har kontrakt hos nån av dom utan utgår fr kontraktstiden även i nya kön...fast jag vet inte men hoppas det.
    jag vill inte heller köpa men det är ju en av alla baksidor m ombildning, att förlora sin värd. men vi vet ju inte hur det blir än...det verkar vara en lång process.

    SvaraRadera
  5. Ingabritt Billström10 oktober 2009 kl. 16:20

    Att vara kvarboende hyresgäst i en Brf, som kommit till genom att ett antal hyresrätter ombildats, är att likställa med att de kvarboende hyresgästerna skulle ha flyttat till en helt ny hyresvärd. Då kan man ju inte ta med sig sin kötid från den tidigare hyresvärden.
    Alla lägenheter som ingår i en Brf ägs av Brf, både Brf-medlemmarnas och hyresgästernas.
    Och det är Brf som är hyresgästernas hyresvärd.
    Men än finns det hopp om att Brf inte kan genomföra ett köp av fastgiheten.

    SvaraRadera
  6. Svar till Whippo:

    Mitt hus kommer inte att ombildas. Jag tycker bara det är absurt att jag inte kan få välja vilken allmännyttig värd jag vill bo hos om man slår ihop internköerna! Jag tar för givet att jag har kvar min kötid. För tar dom bort den, då jävlar...

    /Martha

    SvaraRadera
  7. Svar till anonym och Martha:

    Jag tar också för givet att den tid man har samlat ihop också räknas med när köerna slås ihop allt annat skulle vara väldigt märkligt. Det skulle också vara märkligt om det inte "märks" ut vilken värd lägenheten gäller i kön.

    SvaraRadera
  8. Ska man ta ifrån mäniskor de kanske få förmåner som finns för dem? Nämligen få stå kvar i bostadskön och få möjlighet till en annan bostad!!! Allt ska väll förfaan inte kunna köpas för pengar!!!

    SvaraRadera