måndag 14 juni 2010

Flygvärdinnan och politik

Det kommer många inägg om politiska ställningstagande. Att de som är mot ombildning skulle vara vänster och de som är för skulle vara höger. Min erfarenhet säger att just vid ombildning suddas det politiska ställningstagandet ut. Vi har sett många höjdare från vänster sidan som smäller i dörrar när de blir ertappade som ombildare men vi ser också borliga som står upp för hyresrätten.

För ett tag sedan blev jag intervjuad på en annan blogg om just politik.

Flygvärdinnan skriver sitt kontrakt den 18 juni om tillräckligt många lån är godkända. Det är mycket möjligt att det blir ombildning då och det är något nästan unikt. Det är ytterst ovanligt att det blir ombildat i ytterområdena kring Stockholm. Däremot i centrala Stockholm har det gått i ruskig fart.

/Rikard Junkergård

11 kommentarer:

  1. Hej!

    Titta på http://www.bildabostad.se/sv/Aktuellt/Statistik-forsaljningar/ för att få en lite mer korrekt bild över hur fördelningen innerstad/ytterområden av ombildade hyresrätter ser ut. Tyvärr är detta med att "det bara ombildas i innerstan" nåt som allt som oftast nämns av ombildningskristiska röster som ett slags argument mot ombildningar. Helt tokigt argument visar det sig eftersom över 60% av alla ombildningar sker utanför innerstan.

    mvh
    Ombildaren

    SvaraRadera
  2. Statistik är alltid intressant. ;)

    80 procent av alla Stockholmshems lägenheter finns också utanför innerstan. Du har helt rätt att det är något fler ombildade utanför tullarna men det finns också mycket fler bostäder utanför tullarna än innanför.

    Nyligen gick till och med Bildabostad ut med ett PRESSMEDDELANDE att första ombildningen har nu skett i Tensta.

    /Rikard Junkergård

    SvaraRadera
  3. Jag reagerade bara på din kommentar om "ytterst ovanligt" angånde ombildningar utanför city när i själva verket de flesta ombildningar sker precis där.

    Angånde Tensta har ju ombildningsmotståndare (läs i första hand Linjalen) gjort sig lustiga över detta och uttryckt sig hånfullt. Tänkt om dessa personer i stället kunde lyfta blicken några millimeter över sin egna absoluta övertygelse om att ombildningar är roten till allt det onda på jorden. Då hade man kanske sett det fina i att personer från andra länder och kulturer ser det som en möjlighet att få äga sitt boende och få chansen till större inflytande och därmed känna sig mer integrerade i vårt samhälle. Som jag ser det följer bara postiva saker ur detta. Så att förlöjliga denna process och de ambitioner som staden har haft visar bara på hur trångsynt och fastcementerad i gammalt tänk man kan vara.

    mvh
    Ombildaren

    SvaraRadera
  4. Förhoppningsvis snart en till i Bandhagen!

    SvaraRadera
  5. I Flygvärdinnan får en vpk:are verbal smörj för att hon har "fel" åsikt.

    Men det visar ju att det går jättebra för vänster och höger att enas i ombildningsfrågan.
    Det är roligt när delad glädje blir dubbel glädje! :)

    SvaraRadera
  6. Undrar själv över statistiken. När jag googlar hittar jag olika uppgifter på olika ställen. Har fått fram att mellan 2000 -4000 lgh ombildats i sthlm de senaste 5 åren. Men hur många i närförort,ytterförort och centrala delarna?och med tanke på att jag hittar olika uppgifter, vilken är rätt?
    ska kolla in bilda bostad som ni nämner.
    Oavsett siffra är det för många, hyresrätterna minskar i snabb takt tyvärr.

    SvaraRadera
  7. Kul att se ett kvarter leva upp!
    Dansa och le! :)

    SvaraRadera
  8. Varför ska jag dansa och le när jag vill bo i hyresrätt och inte bostadsrätt och min gård ska ombildas? Inga fördelar för mig som jag kan se!

    SvaraRadera
  9. Hans Söderling17 juni 2010 kl. 20:50

    Vaddå kul "att se ett kvarter leva upp! Dansa och le"

    Flygvärdinnans styrelse har tillsammans med konsulten uppmanat ev köpare (att frånsett de uppmanat till att ta lån hos SBAB med låg ränta ca 3% ) så har de även uppmanat till att ta lån hos Blue Step med 6% ränta.

    Hur många på gården klarar en räntehöjning?

    Vi som inte köper mister vår tid hos Stockholmshem. Vi kan alltså köa för en annan lägenhet. Dansa och le! Jo, pyttsan! Men nu har jag som hyresgäst lämnat det här bråket bakom mig och ser framemot ett lägenhetsbyte framöver.

    SvaraRadera
  10. Snart ska jag bli miljonär! :)

    Jag tänker sälja direkt och köpa mig en röd sportbil. Så jäkla coolt!

    SvaraRadera
  11. Hans Söderling18 juni 2010 kl. 19:18

    Var skall du bo någonstans då? I bilen?

    SvaraRadera