fredag 30 april 2010

Bostadsbubbla

Johan Norberg varnade för en bostadsbubbla i Svt Debatt (29/4-2010). Bubblan byggs upp genom att det lånas mer och mer menar Norberg och en bidragande faktor är räntan som hålls låg av Riksbanken. Räntan var inte den enda boven i dramat utan även Tomas Pousette från SBAB fick en del kritik med deras utlåningspolitik där de som lånar kan låna till allt större del och mindre krav ställs. SBAB har också bonus till de anställda om de övertygar kunderna att låna mer.

Summan blir att allt fler lånar mer och har för dåliga marginaler. Även Mats Odell var kritisk och såg att priserna har stigit på ett osunt sätt samtidigt litar han på Finansinspektionen som snart kommer ut med nya regler för bankerna när det gäller utlåning. Alla var eniga om att räntan kommer att stiga och att FI kommer med nya regler snart. Dessa saker tillsammans blir nålen som sticker hål på bubblan tror Norberg.

Vad händer när bubblan spricker?
Räntan höjs och priserna på fastigheterna sjunker. Det medför att om man får svårt att betala sitt lån för att räntan stiger och det kanske ställs krav på amortering blir tvungen att sälja sitt hus så får man inte ut samma pris eller någon vinst. Det som finns kvar är ett lån och ingen bostad, det är det som är risken. Kommer banken in och räddar en? Kommer staten in och räddar som de har räddat bankerna? Nej, här finns ingen räddare i skinande rustning.

E 24 - Tio tecken på bostadsbubbla
Veckans Affärer - Bostadsbubblan kommer svida
SVD - Bostadsbubblan kommer svida
Balansekonomi - Har vi en ny bostadsbubbla på väg?

/Rikard Junkergård

15 kommentarer:

  1. Vem företräder hyresgäst föreningen?

    Finns det möjligen medlemmar som även dom vill köpa sin lägen het?

    Finns det argument för att man vill göra så?

    Är nu så trött på den osakliga information som de som kallar sig representanter för hyresgäst föreningen delar ut, för att skrämmas och försöka få rätt i sin sak. Samma tobblerone politik som borgarna i dagarna använt på Mona Sahlin. Dessutom inte understödd av Hyresgäst föreningen centralt som är minst sagt oroliga för dessa osakliga brev. Några fakta nedan som du ska bedöma själv utan att låta dig skrämmas av dom som vill göra detta till politik och inte ett demokratiskt val, som dom inte kan respektera att du som individ kan klara av att ta.

    Jag får köpa en lägenhet för 728 000 som av banken är värderad till 1450 miljoner alltså halva priset.

    När jag bakar in mina nuvarande lån och med den kostnad jag får sparar jag drygt 5000 i månaden.

    Det finns grannar med betalnings anmärkningar som tagit det dyrare lånet på blue stepp och blir skuld fria samt får en kostnads sänkning med 5000 i månaden. Alltså kan även du med skulder få ett bättre liv.

    Jag kan göra om min lägenhet som jag vill och trivas ännu bättre utan att behöva återställa.

    Jag får underhålla den själv och betala det själv precis som jag får göra i dag. Räkna på vad stockholmshems avgift blir för en spis tex på 12 år.

    Jag får betala själv om jag byter tex spis det gör jag även hos stockholmshem med den högre hyran, det är inte gratis som man försöker få det till. Skillnad är att jag kan välja själv vad jag vill ha för spis.

    Jag kan vara med och bestämma om min gård min port och saker som ska göras, var det någon som fråga dig om tex det nya port systemet för ex antal miljoner eller det nya bredbandet för ex antal miljoner.

    Räntor kan stiga men man kan även binda dom i 10 år alltså till samma kostnad, kan du binda din "hyra" i 10 år. Fick du lägre hyra när räntorna gick ner?

    Vad har hyresgäst föreningen med att göra om du vill ha din mor eller barn som delägare i lägenheten?

    Fundera över detta och vad det innebär för dig att köpa din lägenhet, utgå från det som blir bäst för dig. Inte vad som blir politiskt bäst för hyresgästföreningen.

    SvaraRadera
  2. Du kan läsa mer om Hyresgästföreningen och deras förhållning till ombildning på deras hemsida.

    Jag tror knappast att Hyresgästföreingen går ut med osaklig information. Peka gärna på VAD som är osakligt, du gör mig nyfiken. På bloggen backas nästan alltid påståenden upp med källor.

    Att köpa en hyresrätt är brottsligt men jag antar att du menar att du köper en andel i föreningen. Föreningen äger sedan lägenheten du bor i. För att göra förändringar krävs att du söker tillstånd av föreningen. Att påstå att du köper din lägenhet är osakligt.

    Om din spis går sönder repareras den eller byts ut av fastighetsägaren men om du vill ha en ny av andra skäl är det klart att du får stå för kostnaderna själv. Att påstå att du som hyresgäst är tvungen att stå för underhåll är osakligt.

    Det finns något som kallas medbestämmande som Stockholmshem använder sig av. Kolla in det om du är nyfiken och vill engagera dig i din gård. Eller varför inte Hyresgästföreningen, det är också en kanal att använda. Att påstå att det inte finns sätt att påverka är osakligt. Dessutom har ju de som vill ombilda varit de som har skrikigt högst om att de vill ha nytt port-system.

    Räntan har varit ett föremål i diskussionen när hyrorna förhandlades och vi fick väldigt låg hyreshöjning. Detta med tanke på att brf:er har gått ut med information om en hyreshöjning på 35 %.

    Tror att ambitionen är att påvisa vilka risker det finns med stora lån och att utsätta andra för den risk du tar.

    Lite mer dagsfärsk info om ränta:
    http://www.e24.se/business/bank-och-finans/risk-for-bolaneranta-pa-6-procent-2012_2024405.e24

    Det går inte att undvika politik tycker jag. Du gör ett politiskt ställningstagande, bevara hyresrätter eller ombilda hyresrätter till bostadsrätter? Jag står för bevarande utav hyresrätter och tror att det behövs hyresrätter i samhället.

    Angående företrädare för HGF är det bara att kolla på deras hemsida eller kontakta dem. Jag antar att även flygblad och liknande är undertecknade. De är förhoppningsvis inte anonyma och vågar stå för sina åsikter, vågar du?

    /Rikard Junkergård

    SvaraRadera
  3. Har du tänkt på att kan finnas andra anledningar än ekonomiska till att man säger NEJ till ombildning? Kunde mycket väl köpt min lägenhet kontant om jag velat men jag vill INTE bo i bostadsrätt. Har inte tid med allt vad det innebär av gårdsstädning, fixa folk som ska reparera osv osv. Mina fattiga timmar av fritid vill jag ha till annat. Sen ett argument till jag vill INTE umgås med mina grannar har mitt sociala nätverk på annat håll och väljer det själv. Så sluta påstå att att allt har med pengar och politik att göra. Det finns andra anledningar också

    SvaraRadera
  4. Till anonym 3 maj kl 7.44: du skriver "utgå från det som blir bäst för dig"
    ja, just det håller med men då måste man få fakta från alla håll och inte enbart höra fördelar med brf utan även fördelar med hr och hrvärd. eller hur?
    Sen håller jag med anonym 3 maj kl 11.43. Det finns andra skäl än ekonomiska att tacka nej till ombildning. Jag har ingen aning om jag skulle fått lån beviljat el ej, men jag vill heller inte engegera mig i boendefrågor på min fritid då jag har ett krävande jobb.

    SvaraRadera
  5. Det är roligt att läsa att alla på rädda-bloggarna har så grym ekonomi!
    Nej-sägarna påstår sig kunna betala lägenheten cash, men säger sig bara vara för lata för det.
    Ja-sägarna däremot måste undantagslöst låna till lägenheten...
    Märkligt fenomen det där. ;)

    Rikard, ytterst få åtgärder i lägenheten kräver föreningens tillstånd såvida du inte tänker flytta väggar osv.

    Stockholmshem säger sig lyssna på hyresgästerna, men i slutändan skiter de i vad ni tycker. De köper vad som är billigast och tar ut högsta möjliga pris för skiten. Glöm allt annat.

    SvaraRadera
  6. Det handlar inte om lathet utan om att jag heller inte vill dela min ekonomi med skojare. Du kan få se mitt bankonto du skulle häpna, jag lovar.

    SvaraRadera
  7. Till anonym 6 maj 00.54.
    Det är inte alla nejsägare som påstår att de kan betala kontant, nu var det en här som sade det.
    Själv hade jag vart tvungen att ta lån om jag velat köpa, men jag vill inte köpa av flertal anledningar.

    SvaraRadera
  8. Om nu allmännyttan är en så bra värd och HGF utmärkta förhandlare - varför får vi då hyreshöjningar när räntan är så låg och löneökningarna hålls nere?

    Samtidigt som konsumentprisindex ökat 25% de senaste 10 åren så har hyran ökat 46%. Hur gick det till?

    Alltså - vart finns er logik?

    SvaraRadera
  9. Bla finns logiken i att det förstörs så mycket av de boende. Aldrig under hela mitt nu ganska långa liv har jag sett barn och vuxna ha sönder så mycket och slänga skräp mm ikring sig. Bara att laga alla sönderslagna portrutor är en ansenlig summa. Men vi boende kan ju vara lite mer aktsamma ELLER. Lär era barn vara rädda om saker både sina egna och framför allt andras.

    SvaraRadera
  10. http://www.youtube.com/watch?v=Ag5kWN_q3iI

    SvaraRadera
  11. Lustigt att ni ropat "räntechock", "Bopriskatastrof", "Konkurs" och "räntehöjningar" i princip i varje mening ni sagt de senaste 1-2 åren.

    Och varje gång har ni haft fel. Räntan neråt och fortsatt låg. Bopriserna stadigt uppåt: +18% de senaste 12 månaderna.

    Bara sedan 1992 har bopriserna ökat 190% i stockholm. 190% !!!

    Samtidigt har hyran gått upp +6% i stockholm och 2 nya förslag som kommer att peta upp den ytterligare 5-15% om året framöver.

    Hur kan ni fortsätta att ropa varg hela tiden? Ni har ju fel i varje analys ni gör.

    SvaraRadera
  12. Du får skälla på SVD, E24, Balansekonomi, Veckansaffärer och andra medier som jag hänvisar till. Detta med bostadsbubbla är inget som jag personligen har kommit på. Du kan gärna också kolla in dokumentären som Johan Norberg gjorde och som visades på TV4 Fakta i helgen.

    Det läskiga är just att bopriserna stiger så mycket som du tar upp, bubblan blåses upp mer och mer men vad händer om bopriserna sjunker?

    /Rikard Junkergård

    SvaraRadera
  13. jaha - ja ja... Ni bär även ansvaret för folks val i fråga om de klarar sin boendesituation? Om det verkligen är en bostadsbubbla (OM och åter om) - så vill ni även ta ansvar för folks val där?

    Hur kommer det sig att ni vet så mycket? Och att ni kan se in i framtiden? Historiskt sett har ALLA era analyser varit fel.

    Och vad får dig att tro att du ska "rädda" folk? Du klappar dem på huvudet och "visar hur det är". Tror du inte folk själva kan läsa sig till vad som sker omkring dem?

    Sluta behandla alla som inte tycker som ni som idioter.

    Inte litet snurrigt resonnemang bland alla rädda-aktivister.

    SvaraRadera
  14. Åter igen, hänvisar jag till de källor som presenteras, det är inte mina analyser. Klaga till de stora medierna och deras experter. Ingen har heller sagt att saker ska hända idag eller i morgon.

    Var och en tar ansvar för sitt eget beslut.

    /Rikard Junkergård

    SvaraRadera
  15. Ja, det ekonomiska världsläget är ju stabilt som ett betongfundament, eller hur?
    Nu när hela den europeiska ekonomin känns så trygg tänker jag genast springa ut och ta ett lån på ett par millar. Är bankerna kinkiga finns ju alltid Bluestep!

    SvaraRadera