lördag 13 juni 2009

Frågestund med styrelsen

Tydligen har arbetet gett resultat. Nu meddelar styrelsen att de ska ha frågestund och alla frågor är tillåtna. Konstigt vore annars om inte alla frågor är tillåtna. Det är roligt att se lite engagemang och det ska bli intressant hur frågor kommer att mottas. Även en föreningsstämma annonseras. Stämman den 30 Juni kom lite plötsligt, vad är syftet med den kan man ställa sig frågande.

Styrelsen kan börja med att slipa på svar till sina egna frågor. Inget pekar på att den ekonomiska planen är klar ännu.

Frågestund: 17 Juni 18.30-19.30
Plats: Gårdslokalen

Stämma: 30 Juni tid och plats har inte publicerats än

Klicka på bilden för att förstora den

7 kommentarer:

  1. Ja, det är bra att det blir ett möte till(el 2 kanske jag ska säga då det kom en kallelse ikväll till den 30/6 också).Det ska ni i styrelsen ha lite beröm för. Har försökt ringa borättsbildarna ett antal ggr utan resultat men iochmed lappen fick jag mitt svar -att de har semester och inget konstigt i det,det är sommar nu.

    Tyvärr så kan jag inte medverka på mötet imorgon, men här kommer
    Lite tankar och frågor jag har:
    "Vi har lovat full belåning?" står det på lappen.
    Ivilken bank då? Vad är det för specialavtal?
    När får vi se hela den ekonomiska planen? När är den klar?är det den som ska visas el delas ut imorgon?Eller får vi den i brevlådan någon vecka innan köpstämma?

    "Är styrelsen verkligen anonym? Har de inte presenterat sig vid senaste mötet?"

    -där svarar jag att jag anser att ni är för anonyma, trots att ni presenterade er på senaste mötet men ytterst kortfattat. Var kan man nå er? telnr el mejladress? och nu syftar jag på andra än brfordföranden. Ett tips kan ju vara att lägga ut er på er egen hemsida om ni inte vill ha lappar på anslagstavlan el dela ut. Vilka är portvärdar? Jag har ju tagit reda på det imin egen port men vet andra i andra portar? sen kanske en del tycker det känns bättre att ringa el mejla än knacka dörr -bara en tanke.

    Anna Maria

    SvaraRadera
  2. Sen på kallelsen som kom idag står det:
    "Några av fördelarna med bostadsrätt är att man får bestämma själv över sin lägenhet och man får en bättre boendeekonomi och eftersom föreningen inte har något vinstintresse så slipper man risken för oväntade hyreshöjningar och marknadshyror".

    Då vill jag veta vad som anses med "bättre boendeekonomi". Är det att det i vår kalkyl att avgift + ränta är lägre än hyra? Lånet tillkommer ju också om man köper om det blir ombildning. De banker jag pratat med kräver ganska så god mariginal för att få ta lån för att klara oväntade el snarare väntade räntehöjningar. ja, en utförligare förklaring till bättre boendeekonomi skulle jag vilja ha.

    När det gäller marknadshyror är det ju bara att söka på nätet ang detta.

    Anna Maria

    SvaraRadera
  3. Oväntade hyreshöjningar? Brukar inte vara så chockerande; brukar förhandlas varje år och ofta bli lägre än vad bolagen krävt. Undantag finns såklart.

    Anna Maria

    SvaraRadera
  4. Fick höra av en person att lånet redan är inräknat i vår kalkyl-ränta+avgift ,men det låter lite konstigt.Beror det inte på hur lite el stort lån man tar. Tycker kalkylen verkar lågt räknat och det vet jag fler som sagt och vad är kalkylen baserad på,att man lånar till hela insatsen? Att alla köper?
    Har ju läst på andra ställen att den totala boendekostnaden oftast blir högre när man tar lån..(därav min fråga om bättre boendeekonomi i tidigare inlägg)
    Skulle även vara intressant att höra hur kalkylen är uträknad, på 100% köper? Vad händer om endast ett fåtal köper tex. Vilken anslutningsgrad är den baserad på?
    Fler frågor: fastighetsskötsel -vilka hyr ni in, kostnader för det, men det framgår väl i den ekonomiska planen vi väntar på att få del av.
    okej, ekonomi är inte min starka sida, men jag skulle vilja ha mer information hur man räknat ut kalkylen helt enkelt. Och den var ju preliminär, kommer det någon mer el kvarstår denna?

    SvaraRadera
  5. Festlig lapp. Först hävdar man att styrelsen inte är anonym, och sedan undertecknar man papperet med "Styrelsen".
    Say no more!

    SvaraRadera
  6. De är fortfarande anonyma...och en månad till köpstämma....

    SvaraRadera
  7. Enligt samtal m stockholmshem i veckan var det endast 41% av de boende som lämnade in intresseanmälan för värdering. Intressant uppgift jag fick i veckan. Men visst kan det hända att intresset har ökat sen den inlämningen...

    SvaraRadera