tisdag 30 juni 2009

Moral, etik, god sed och demokrati efterlyses

Brf: flygaren har haft informationsmöte och årsstämma. Informationsmötet flöt på bra och alla frågor som jag hade besvarades. Har fått in frågor från hyresgäster som inte kunde närvara på mötet som jag tog upp.

Som avslutande fråga som knöt an till nästa punkt, årsstämman var om medlemskap i föreningen. De något luddiga stadgarna presenterar inte den punkten riktigt klart och därför undrade jag om hur det går till med medlemskap. Fick svaret att de som lämnat intresse och de som lämnat fullmakt blir medlemmar i föreningen. För de som vill läsa stadgarna finns de att ladda ner från föreningens hemsida.

Vad bra att jag lämnade en intresseanmälan till tre av styrelsen en vecka innan stämman för att vara riktigt säker.

Nästa punkt är stämman där jag har lämnat två motioner (finns att läsa om dem i tidigare inlägg). Nu är det då bara föreningens medlemmar som får närvara meddelas det. Konsulten från Borättsbildarna (Anders) pekar på mig och ber mig lämna mötet. Förklarar att jag har lämnat en anmälan om medlemskap. Även en från styrelsen styrker det, att så är fallet. Konsulten förklarar att den är inte godkänd. Jag får alltså inte vara medlem trots att jag är boende där, det är bara för de som har lämnat en fullmakt som får vara på mötet. Man kan fråga sig varför inte konsulten följde med mig ut också då han inte ens bor där.

Enligt BildaBostad får alla boende vara medlemmar, de får heller inte nekas medlemskap. Tydligen följer inte denna förening denna regel. De godtyckligt väljer och vrakar vilka som ska vara medlemmar. Om de hade någon god sed kunde de meddela innan mötet att min ansökan avslogs eller gått ut med att alla inte får vara medlemmar helt enkelt och att struntar i regler och god sed. Själv har jag varit aktiv i olika föreningar i stort sett hela mitt vuxna liv och aldrig sett något liknande, även när jag varit aktiv i en annan brf. men där var det ingen ombildning. Jag kan inte undgå att undra hur jag fick vara med på den förra stämman när stadgarna togs.

Frågan är hur kommer styrelsen agera sedan? De visar uppenbarligen en moral och etik som inte rimmar med mina värderingar. Hur kommer de behandla de som väljer vara hyresgäster om det blir en ombildning kan man fråga sig. Kommer de att styra och ställa och bestämma vilka som får köpa eller inte köpa? Regler och god kotym är inga hinder i jakten på ett "klipp" eller makt över andra.

UPPDATERING
Det goda är att intresset för ombildning inte är stort. På informationsmötet var det runt 10 deltagare och på stämman runt 15 personer av 115 hushåll. Uppenbarligen är de (styrelsen) också väldigt rädda för mig då de frångår alla regler och vett gällande medlemskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar