torsdag 4 juni 2009

Lånesmäll i sikte

Så lyder en rubrik i DN.

"Vart tionde hushåll riskerar att hamna i en bolånefälla där skulden överstiger bostadens värde. Den varningen kommer från statens egna bokreditexpert." DN 4/6 s.4 Ekonomi

Den statliga bostadskreditnämnden varnar i sin senaste rapport om en latent bostdskris när stora lån vilar på låga räntor som kommer att stiga. Det som oroar nämnden är att fler lånar mer. Alltså att fler lånar upp sin bostad till hela värdet. Belåningsgraden har stigit från 41% till 43%. Värdet kan sjunka och då överstiger det 100% för dem som har belånat hela fastigheten, där är fällan.

BKN spår också att bostdspriserna kommer att falla med 20% de närmsta 2-4 åren. Det utgår från dels att arbetslösheten kommer att stiga och märkas av och även när räntorna kommer att stiga.

Hur kommer det se ut för oss eller dig?
Som hyresgäst behöver man inte oroa sig för sådant här.

16 kommentarer:

  1. Tack för den informationen, den hade jag missat. Håller nämligen på att skriva ihop en information till hyresgästerna i mitt hus.

    SvaraRadera
  2. Jo som hyresgäst behöver man oroa sig då fastighetsägarnas (StockholmsHem med flera) lånebild är också hotad med samma fara. Vad händer när de bolagen får högre räntekostnader? Jo, de blir förmodligen åtgärder som besparingar och höjda hyror.
    Enkel matematik är att vi får köpa våra bostäder till ca. 50% av marknadsvärdet. Kom ihåg att storstadsregionerna drabbas oftas inte av stora fallande bostadspriser, utan det är övriga landet som oftast får ta den smällen.
    Summan är att:
    SOM HYRESGÄST BÖR MAN OROA SIG FÖR VAD ETT VINSTDRIVANDE BOLAG SOM STOCKHOLMSHEM HITTAR PÅ NÄR DE FÅR MYCKET HÖGRE RÄNTEKOSTNADER.... fundera på det.

    SvaraRadera
  3. Stockholmshem är ett sådant stort bolag med många ekonomer anställda att det inte utgör någon större fara med höjda räntor. Historien har utvisat att allmännyttan har hållit nere hyrorna bra och inte drabbats av räntans vågor.

    Det känns betydligt säkrare med en värd som Stockholmshem än en anonym styrelse som man inte vet något om. Vet inte hur demokratiskt vald den är, vet inte hur stor föreningen är. Har inte sett någon årsberättelse eller något. Har inte sett någon ekonomiskplan eller besiktning av fastigheten. Tror att om du skulle köpa ett hus skulle du nog vilja se det innan och även räkna på det själv.

    SvaraRadera
  4. Vadå anonym styrelse? den är inte någon diktator utan alla är välkomna att delta och har sin demokratiska andelsröst. Kan ni inte fatta att det är inte någon styrelse som fattar alla beslut utan det är alla medlemmar som fattar besluten i demokratisk ordning och en styrelses uppgift är att administrera allas intressen.
    Det är fritt fram för alla att räkna på denna affärsmöjlighet och fram för allt när denna affär är transparent och öppen utan dolda uppgifter. Var så god att kontakta styrelsen och Borättsbildarana vid frågor i denna affärsmöjlighet. Jag har redan räknat och analyserat affärsmöjligheten detta resulterade i den självklara insikten att det är en säker och fantastisk möjlighet som vi får.

    SvaraRadera
  5. Du kan börja med att svara på min fråga. Hur demokratiskt vald är styrelsen? Vilket årsmöte blev alla sju valda på?

    Om du läser stadgorna har styrelsen en väldig makt och ansvar. När vi menar anonym menar vi att det inte finns någon presentation av styrelsen och dess kvalifikationer för ett sådant betungande ansvar.

    En ekonomiskplan finns inte att tillgå att räkna på. Inte heller en utförlig besiktning finns att tillgå. Vid andra ombildningar finns det flera kalkyler och ekonomiskplan samt en besiktning att läsa för alla rörda parter. Om inget är dolt, varför lägger ni helt sonika inte ut det på hemsidan samt delar ut till alla?

    SvaraRadera
  6. Whippo och AM. Vad är det som är så mycket bättre med Stockhomshem gentemot en bostadsrättsförening? Varför vill ni "hindra" era grannar att få möjligheten att köpa sin bostadsrätt?
    Ni vill ju tydligen inte köpa er bostadsrätt och är nöjda med att vara hyresgäster. Så varför inte nöja er med att fortsätta och vara hyresgäster då? Förstår faktiskt inte ert initiativ till att försöka stoppa denna ombildning, för det är väl det ni vill eller? Har ni något emot styrelsens medlemmar eller borättsbildarna. Kanske bättre att ni lägger "locket på" med er "propaganda" och låter dom som vill köpa få möjligheten att köpa och ni förblir hyresgäster med samma förutsättningar som idag (eller kanske rent av bättre).

    Ett tips! Var objektiva i er bedömning och ge alltid saklig information på er blogg. Undvik "negativ" ton i svar och inlägg. Annars genomskådar folk er och ser att ni enbart vill stoppa en ombildning och inte tål kritik.

    Kanske inte så proffsigt...!?!

    Glöm inte er "slogan"!
    "Vad är rädda flygaren"!
    .......................
    "Rädda Flygaren verkar för att rädda 115 lägenheter i Skarpnäck från ombildning. Vi vill att rätt information ska komma fram och vilka konsekvenser en ombildning medför. Värna om att inte segregera och välkomna alla. Ni är välkomna att delta i nätverket och rädda Flygaren från ombildning eller bara diskutera och informera sig."
    .......................

    SvaraRadera
  7. Alla har en agenda.

    Jag och många andra är nöjd med den värd vi nu har. Om det blir en ombildning blir det också en annan värd.

    Styrelsen känner jag inte, vet knappt vilka de är.

    Ungefär 50 % av bostäderna i Skarpnäck är bostadsrätter. Jag valde hyresrätt och Stockholmshem. Om du vill bo i bostadsrätt så finns det massor att välja på.

    Du kan komma med vilken kritik du vill, kommer inte att censurerar något här på denna blogg. Det som tas upp i rubrikerna väljer jag dock ut. Oftast är det baserat på källor som också bifogas.

    Vi går ut med frågor som styrelsen väljer att inte besvara.

    SvaraRadera
  8. För att besvara dina frågor direkt.

    Med Stockholmshem följer också en trygghet. Det finns en intern kö och service som har fungerat bra för mig. Vi vill inte hindra utan få våra grannar att tänka till innan beslut. Vi vill att de fattar sina egna beslut som de kan vara stolta över.

    Jag ser att det finns en del frågetecken innan ombildningen och det visar jag på via denna blogg och på andra sätt. Vill också informera vad man går miste om vid en ombildning och vilka risker det finns. Styrelsen visar en sida som endast är ljus, men det finns också risker och frågetecken som bör belysas.

    SvaraRadera
  9. Svar till Whippo!
    * Ok, hade ju hoppats på lite mer utvecklat svar från er angående "Vad är det som är så mycket bättre med Stockhomshem gentemot en bostadsrättsförening"?
    Men ok, jag förstår. Kan kanske vara svårt att precisera ett bra svar...?!!!

    * Varför inte lära känna styrelsens medlemmar, så får du veta hur dom tänker och agerar? (Kan tillägga att jag INTE är med i styrelsen, jag är en oberoende hyresgäst som var med på mötet den 26:e och försöker bilda mig en uppfattning om vilken sida man ska välja) .

    * TACK! Jovisst vet jag mycket väl att jag kan välja vilken bostadsrätt jag vill. MEN situationen ÄR väldigt annorlunda just NU. Stockholmshem ska sälja ut vissa fastigheter i sitt fastighetsinnehav (bla Flygaren) och det är (kanske) ett väldigt intressant erbjudande för mig!!! Förstår du hur jag tänker?

    Som jag skrev till dig och AM i mitt förra inlägg.
    * Om ni fortfarande vill bo kvar som hyresgäster, varför inte göra det hos den blivande bostadsrättsföreningen och låta era grannar få möjligheten att köpa. Eller varför söker inte NI en annan lägenhet hos Stockholmshem?

    Whippo, du skriver som svar. "Du kan komma med vilken kritik du vill, kommer inte att censurerar något här på denna blogg. Det som tas upp i rubrikerna väljer jag dock ut. Oftast är det baserat på källor som också bifogas."
    Mitt svar till dig!
    * Det var tänkt som konstruktiv kritik till er som jag föreslog i mitt förra inlägg, så har ni svårt att ta kritik så tycker jag att det är tråkigt. Då tror jag att det finns risk att era läsare på er blogg kommer tappa intresse om ni inte är objektiva i er bedömning av ombildningen.

    Vad det gäller mig personligen. Så vill jag INTE att någon annan tar beslut eller påverkar mig i mitt ställningstagande angående om jag ska köpa bostadsrätt eller i andra frågor (det är väl den kritik jag kan ha svårt att ta från dig)!
    Det känns som du och andra vill ta beslut åt era grannar - vilket beslut dom ska ta i frågan om ombildning.

    Lite positiva (och negativa ord) till er blogg.
    När ni är objektivt informativa i era inlägg på er blogg, då tycker jag att är det ibland är intressant läsning.
    MEN, när ni agerar som beslutsfattare åt mig och våra grannar. Ja, då reagerar jag negativt!

    SvaraRadera
  10. Jag har ju lämnat ett långt svar under fullmakt del 2 varför jag har den åsikt jag har.
    Ja, jag vill helst inte att det blir en ombildning. Varför? Jag har aktivt valt att bo som hyresgäst hos allmännyttan och jag har bott hos stockholmshem länge och är nöjd med dom. Däremot övertalar jag ingen granne hur de ska rösta annat än be dom att vänta med fullmakt tills man sett hela ekonomiska planen.Uppmanar till att söka fakta och information och bilda sig en egen uppfattning.

    Enligt min åsikt har det varit väldigt ensidig info om alla fördelar med just brf. Tycker faktiskt att andras åsikter och röster ska få höras också.

    Anna Maria

    SvaraRadera
  11. Jag har inte heller något emot styrelsen för jag känner dom inte heller. Har dock småpratat med vissa.
    Men de är väldigt anonyma, bortsett fr ordföranden eftersom hans telnr sitter på lappar i porten. Det är fortf många hyresgäster som inte vet vilka som sitter i styrelsen. Alla hyresgäster var faktiskt inte med på mötet.
    Håller med i det mesta vad whippo skrivit.

    Anna Maria

    SvaraRadera
  12. Konstruktiv kritik? Kritik kan vara av godo. Men att be någon "lägga locket på" anser då inte jag vara konstruktiv kritik.

    SvaraRadera
  13. Fråga till AM.
    Skulle vilja få svar ifall du är delaktig och ansvarig tillsammans med Rickard (Whippo ?) för vad som skrivs och vad denna blogg står för (jag tänker på er slogan) "Rädda Flygaren verkar för att rädda 115 lägenheter, osv......."!

    SvaraRadera
  14. Delvis ja el till stor del.

    Han startade bloggen på eget initiativ,(visade mig den en dag när jag kom hem) men det var ett bra sådant.
    Jag skriver inga huvudblogginlägg eller vad man ska kalla det. Ibland vet jag om vad han tänkt skriva; ibland vet jag inte. Dagens skrev han när jag var borta tex, men skulle det bli el skrivas nåt tokigt skulle jag förmodligen påpeka det.Vi måste ju kunna ha en öppen debatt med respekt för olika åsikter.
    När det gäller DN artikel om bolånefälla hade jag funderat på att kopiera och sätta upp i portarna. alla har nog inte data här.
    När det gäller var jag står iombildningsfrågan har jag redogjort för i tidigare inlägg. Men jag håller mig utanför diskussionen om segregering för där har jag ingen åsikt.Vet för lite. Annat än att jag tycker det ska ju vara jämn fördelning hyresrätter och bostadsrätter och just därför viktigt värna hyresrätten här.
    I kommentatorsinlägg står jag för vad jag skriver(under AM) och han för vad han skriver i sina inlägg.(whippo)

    Anna Maria

    SvaraRadera
  15. Till anders som skrev 7/6. För att citera dig "vaddå anonym styrelse" så kan jag säga såhär: Även om ni presenterade er på senaste mötet i maj;vilket var bra så var det ytterst kortfattat(dessutom var det inte så mkt folk där -hur vet de som inte var där?) och sen en fråga: Hur når man er?? och då syftar jag inte på ordföranden eftersom han gett ut sitt telnr.
    Ett tips är att lägga ut namn och telnr eller mejladress på er hemsida tex.
    Sen undrar jag hur du kom fram till att vi får köpa våra bostäder för ca 50 % under marknadsvärdet?
    Vet du när den ekonomiska planen blir tillgänglig för fler än enbart styrelsen?

    Anna Maria

    SvaraRadera
  16. Sen till dig som undrade varför jag tror sthlmhem är en bättre värd en brf-förening. Jag har bott länge i sthlmhem och har alltid varit nöjd med dom -bättre än de andra allmännyttiga värdar jag bott hos.
    Här i skarpnäck ska de ju göra massor av satsningar i år.Det är bara att kolla med lokalkontoret.
    En etablerad erfaren brf som är byggd för att vara just brf kan kanske vara bättre, vad vet jag. Kanske våran brf blir en bra värd, men det vet jag inte -tycker vi får alldeles för lite information(väntar fortf på fullständig ekonomisk plan och protokoll fr besiktning) och styrelsen är för anonym. Dessutom tycker jag det är fel tid att ombilda i ekonomisk kris, dessutom här i skarpnäck är det redan övervägande bostadsrätter. jag vill värna hyresrätten i allmännyttan. Tror det var bara 2 dagar sen det stod i tidningen att hyresrätten är den mest efterfrågade boendeformen bland unga vuxna.

    SvaraRadera