fredag 29 maj 2009

Fullmakt, del 2

Som noterat av AM har det delats ut fullmakter, troligen till alla berörda hushåll. Att tänka på är att kalkylen som har presenterats kan ändras under tiden till stämman. Har då en fullmakts skrivits under kan den användas ändå. Att tänka på:
  • Är du det minsta osäker skriv inte under en fullmakt
  • Fullmakten är en JA röst till ombildning
  • Kalkylen kan ändras under tiden
  • Är det något som det har fuskats med under ombildningar så är det fullmakter
Det har cirkulerat mycket om ombildningar i pressen som inte har gått rätt till. Vid dessa tillfällen har det oftast handlat om fullmakter för att få igen en ombildning.

I demokratiska val lämnar du inte bort din röstsedel till någon som senare ska rösta åt dig. Det kanske låter bekvämt men är du riktigt säker på att rösten hamnar i rätt urna. I detta fall handlar det inte om flera partier eller kandidater utan en JA-röst. Men det är förutsättningarna som kan ändras. Din egna åsikt kan ändras under tiden eller de ekonomiska förutsättningarna kan ta oplanerade svängar, ja det kan hända mycket på vägen till urnan.

6 kommentarer:

  1. Ja, precis fullmakten är endast till för att säga Ja till att föreningen köper fastigheten. Kom ihåg att den binder inte dig/er att köpa din/eran lägenhet. Men tänk på att månadsavgiften kan också bli lägre än kalkylen då den är uträknad med värden i överkant.
    Lämna inte en påskriven fullmakt om ni är emot denna fantastiska affärsmöjlighet.
    Kom ihåg att det kan faktiskt inte hända så mycket på vägen till röstningen och de anlitade konsulterna är inga noviser i ombildningar utan är experter med lång erfarenhet. Upplever faktiskt denna blogg som ren skrämselpropaganda.

    Kom ihåg att ta reda på fakta och besluta som du/ni vill. Fråga gärna runt om osäkerhet uppstår.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Jag deltog precis som många andra hyresgäster på mötet och var helt "nollställd" vid en början. Jag har tidigare bott i olika hyresrätter (ca 5 st), ägt 2 villor och 1 bostadsrätt. Så jag vet vad samtliga boendeformer innebär att bo i. Det är både fördelar och nackdelar med alla bondeformerna. En av villorna sålde jag med förlust och den andra med vinst, bostadsrätten med vinst.
    Vad det gäller mötet, så tyckte jag nog att det var ett informativt bra möte. Styrelsen verkade vara 100% engagerade på att få att få till en ombildning och detta för dom gillade området och ser en möjlighet att få påverka sin boendemiljö.Både utvändigt och invändigt. Flera har dessutom bott här i MÅNGA år. Borättsbildarna tyckte jag verkade vara mycket seriösa och gav ett bra intryck. Dom påtalade speciellt, på mötet att dom ej ville vara med om en oseriös ombildning!
    Jag och min sambo har inte tidigare varit med på något möte eller varken sagt ja eller annat till en ombildning vid rundfrågning. Jag tror så här: Det behövs nog mycket information till berörda hyresgäster vid en ombildning, så jag tycker nog att det kanske skulle behövas ännu mer. Med tanke på att det var många invandrare med på mötet, så undrar jag krasst hur mycket förstod dom?! Därför är det nog inte fel med INFORMATION, så att varje hyresgäst kan ta ett seriöst beslut kring sin boendeform.

    Jag förstår att du Rickard och Anna Maria är emot en ombildning. MEN VARFÖR? VAD ÄR FARLIGT MED DET HÄR? TROR NI ATT DET SKA BLI SKYHÖGA HYROR OCH NI INTE HAR RÅD ATT BO KVAR?!
    Jag ser det så här: Om det blir (minst) 70% av alla hyresgäster i Flygaren som väljer att ge sin fullmakt till att FÖRENINGEN får rätten att köpa fastigheten, så har ju DU och ALLA andra som inte vill köpa sin bostadsrätt/lägenhet ändå möjligheten att bo kvar och betala hyra precis nu.
    Alltså innebär detta INGET KÖPKRAV när man lämnar sin fullmakt. Utan att man lämnar en fullmakt att föreningen får köpa fastigheten.
    Det enda är att ni (som väljer att inte köpa sin bostadsrätt) inte kan vara med påverka vad hyresvärden/fastighetsägaren/föreningen ska göra med sin fastighet. Däremot kan ni få ta del av alla förmåner och den positiva boendemiljön som jag tror en förening skulle verka för.

    Men väljer du/ni att hyra under samma promisser som du hyr av Stockholmshem. Så undrar jag:
    VAD ÄR DU RÄDD FÖR?
    VAD VILL DU UPPNÅ med ditt motstånd och din blog?

    Varför inte låta dom som vill köpa sin bostadsrätt/lägenhet göra detta?
    Du verkar "lobba" för att en ombildning ej ska gå igenom och det är ditt val. Då kanske det ska till en "lobbning" för att en ombildning ska - GÅ IGENOM!!! Detta med en massiv information till samtliga hyresgäster. Efter ett tag kommer det visa sig visa vilken sida alla hyresgäster kommer välja. Det blir som det ska bli eller hur?
    Så vad är det värsta som kan hända dig och Anna Maria?
    Om man är av skeptisk natur, så är det helt ok. Men det grundar sig nog i att man ej fått tillräcklig information, är rädd eller inte kan vara med och påverka. Tänk i positiva banor, ta reda på mer information. Var med och påverka positivt på din/er boendemiljö. Antingen utanför eller med i en förening.
    Jag tro att livet blir enklare att leva om man ser positivt på saker och ting.

    En som ser POSITIVT på en ombildning.

    SvaraRadera
  3. Jag är nöjd med Stockholmshem och dess förmåner. Vill helt enkelt ha kvar Stockholmshem som värd och inte mina grannar.

    Det finns en trygghet med en stor värd.

    Vill sprida information och diskussion om ombildning. Det har tidigare bara varit "lobbing" för ombildning. När det är sådana här stora beslut bör också en annan sida belysas.

    SvaraRadera
  4. LÅNGT INLäGG(men mina personliga åsikter och informationssökande efterfrågades så..)

    Till både anders bruhn och anonym: Min sambo startade denna blogg på helt eget initiativ, men jag tycker det var ett bra sådant!Debatt behövs. Nu har ju inte alla data;därav dörrknackning.
    När det gäller frågan om segregation lämnar jag den till andra. att den kom upp beror kanske på att en i styrelsen hade minskad segregation som en av orsakerna till ombildning. Men jag håller mig utanför den diskussionen.

    Vi har visserligen bara bott i skarpnäck i snart 3 år men jag har haft stockholmshem som värd sen 1996 och jag är nöjd med dom. Jag har aktivt valt att bo som hyresgäst i allmännyttan med dess fördelar. MEN jag kan också säga detta med ombildningen har ju pågått rätt länge. Trots ganska stor tystnad kring den mellan varven och så blossar det upp igen. Har bara varit med på 2 möten -det allra första som var för ett el två år sen och det nu i tisdags.Tror bara det varit nåt enstaka till som jag missat. Och redan när det började knackas dörr för ombildning började jag söka mycket information kring detta. Ännu mer efter det att vi fått värdering på fastigheten. Nu imars alltså. Jag har pratat med några brf-förespråkare tidigare och någon i styrelsen. Och ja ,jag har läst på mycket om ombildningar både de som gått bra och mindre bra. Läst bloggar och forum också.
    Vet också att många är missnöjda med sthlmhem här, men de ju nyligen öppnat lokalkontor och ska ta tag i saker och ting.Så även om det tagit tid har de ju lyssnat in vad boende vill förbättra.

    Gällande mötet i tisdags: ja, jag håller med om att styrelsen är engagerade för sin sak och det var första gången de presenterade sig(hade ingen aning om att de var så många) och det är ju bra.
    Borättsbildarna, ja de är nog mer seriösa än den andra konsulten MEN viktigt att tänka på: de får bara betalt för sitt uppdrag om ombildning går igenom.Därav ganska ensidig information. Sen tycker jag inte att tvivlarna el skeptikerna fick tillräckligt uttömmande svar på frågorna, men det går ju att ringa dom i efterhand.

    Fullmakt är viktigt att tänka på vad det innebär. Vi har ju faktiskt bara en första preliminär kalkyl, vi har inte sett den ekonomiska planen än el besiktningsprotokollet ang vår fastighet och det anser jag att man bör göra innan man kan rösta ja el nej.

    Ofta möts vi ju med svar som: du kan hyra ändå...
    Jo,jag vet det och besittningsskyddet och hyreslagen gäller. men som jag sa och lite till:
    Jag är nöjd med stockholmshem som värd;har personligen alltid fått hjälp när jag behövt,övrigt:
    -internkön,felanmälan, lokala kontoret här på torget och nu mer satsningar.
    Jag har gjort ett aktivt val.

    Sen har jag fått höra att det redan är övervikt på borätter i skarpnäck och det ska väl vara jämvikt hyresrätter/bostadsrätter.

    ANGÅENDE INFORMATION: jag har pratat med några brf-förespråkare inkl vår ordförande, jag har läst på bilda bostad, jag har haft kontakt med både nöjda och missnöjda i ombildningsprocesser, jag har pratat med olika banker, pratat med en lokal mäklare i området,hgf, läst dagstidningar inklusive ekonomidelen som jag aldrig brukar läsa annars,sökt artiklar på nätet etc...så nog har jag personligen läst på vad man bör tänka på innan man tar sitt beslut. Men ja, jag värnar hyresrätten iallmännyttan. Hade det varit svårt att få tag på bostadsrätt i skarpnäck kanske jag hade tyckt annorlunda men nu är det inte det.
    Och som jag skrev: jag valde aktivt att bo i allmännyttan.

    Anna Maria

    SvaraRadera
  5. En sak till: jag är en positiv människa igrunden, men jag är realist också. och för att sno ett citat fr ett parti jag inte röstar på: "att vara kritisk är att bry sig". Tycker det är rätt klockrent i detta fall.
    Anna Maria

    SvaraRadera
  6. och nu i sommar har jag tragglat mig igenom olika lagar: ombildningslagen, bostadsrättslagen och lagen om ekonomiska föreningar...inte det lättaste...

    SvaraRadera