måndag 7 september 2009

Banken på besök


SBAB var på besök med två handläggare. Vi var inne och hörde oss för lite. Kan alla få lån som styrelsen har hävdat? Naturligtvis går det inte att bevilja lån om du har en betalningsanmärkning eller skulder till kronofogden. Fast inkomst är också krav samt att ha marginaler för att klara än ränta på 6,5 procent. Alltså ganska standard praxis för att få lån, men om du beviljas lån får du gärna låna mer än insatsen, bara att låna på.

Utanför träffade vi massa grannar och även en av konsulterna och styrelsemedlemmar. Det roligaste som kom upp var frågan om inte vi ville engagera oss och vara med i styrelsen. Då ska vi komma ihåg att jag blev utkastad från årsmötet och nekades medlemskap för endast ett par månader sedan. Och nu kommer frågan om man inte vill vara med i styrelsen. Här vänder vindarna snabbt. Detta är då ingen ny fråga då många grannar har hört av sig och undrat samma sak.

3 kommentarer:

  1. Johan Johanson / Rädda Linjalen8 september 2009 kl. 08:41

    Mönstren går igen. Samma sak hände mig i Linjalen.
    När banken och konsulterna hade "informationsmöte" gick jag först och pratade med en människa från SBAB och frågade om han analyserat den aktuella ekonomiska kalkylen. Det hade han inte, varefter vi gjorde det tillsammans.
    Hans reaktion var: "Vem har upprättat den här?" och "Jag skulle tänka mig för VÄLDIGT noga innan jag gick in i ett köp med en sådan här kalkyl. Men det får jag egentligen inte säga, för jag jobbar ju faktiskt på banken".

    Vidare till konsulten. Jag hade strax dessförinnan blivit vägrad inträde i Brf, vilket de var tvungna att släppa på senare. Konsulten tyckte att jag var synnerligen lämpad att sitta i styrelsen. Jag skulle bara vänta tills köpet blivit av och sedan låta mig bli invald.

    Jag kan visserligen hålla med om att min lämplighet till styrelsen är betydligt större än någon av de aktuella medlemmarna, men det säger å andra sidan ingenting. Och att bara få den korkade idén att försöka värva de mest uttalade motståndarna till ombildningen är helt sanslöst.

    Just nu ligger för övrigt mängder av lägenheter i Linjalen utlagda för byten hos Björns Bostadsbytare. Jag rekommenderar alla stackare i ombildingar att komma hit till oss. Här har vi tänkt oss att bygga ett starkt nej-fäste för framtiden.

    Johan Johansson / Rädda Linjalen

    SvaraRadera
  2. Kanske vi kan byta med någon som vill ombilda hos er. De får ombilda här och vi får bo hos Stockholmshem, alla glada.

    SvaraRadera
  3. Johan Johanson / Rädda Linjalen9 september 2009 kl. 09:07

    Bra idé - hjärtligt välkomna!

    SvaraRadera