tisdag 25 augusti 2009

Styrelsen träder fram

Inte riktigt, de är fortfarande anonyma. Tre av styrelsen blev presenterade men många fler satt på mötet. Varför de inte blev presenterade är för mig ett mysterium då ordförande har sagt att de inte är anonyma. En av de föreslagna till justeringsman, sa konsulten inte var med i styrelsen men fick vika sig då AM påpekade att enligt allabolag.se är den påtänkta personen suppleant i styrelsen. De har alltså svårt själva att veta vilka som är med eller inte i styrelsen. Förtroendeingivande?

Nu har styrelsen satt upp lappar i portarna och vi får en försmak av nästa jakt. En jakt efter beviljade lån. Alla ska få låneansökningar utdelade, möte ska hållas m.m. Nu brinner det i knutarna. Naturligtvis var det underskrivet Styrelsen.

8 kommentarer:

  1. Jag hade ju tänkt fråga och ställt dom lite mer mot väggen och jag vet en granne som velat fråga mer också, men jag var så himla nervös orolig så jag hann inte med.(gick i rasande fart när det började, hade svårt att hänga med) Dessutom med tanke på hur arg en jasägare blev när vi ifrågasatte valet av rösträknare..." vad har du emot styrelsen?" riktigt snäste.
    Det handlar ju inte om det, men jag bara kände..jag orkar inte. Synd faktiskt.
    Men som sagt ingen styrelse har nog varit såhär anonym i nån ombildningsprocess och så totalt ovilliga att ha hållit ett möte till innan själva stämman. Det är mkt anmärkningsvärt.
    Jag vill vara en god förlorare, men jag får erkänna det är jag inte.

    SvaraRadera
  2. Har brfs styrelse fått igenom ett ja på köpstämma utan att ni ens vet vilka som ingår i den? Det var bland det mest magstarka jag hört!
    En ännu störra gåta är den majoritet som i sådana fall röstade ja?!
    Hur tänker man då?

    SvaraRadera
  3. Enda sättet att kunna få reda på vilka som är med i styrelsen är att kolla via olika register på nätet vad som är registrerat. Det finns inget på deras hemsida och allt som de har gett ut är underskrivet med "styrelsen". Den enda som gått ut med namn är ordföranden.

    Vi frågade en granne om hon visste vilken post hon hade och det hade hon ingen aning om. Hon var revisor.

    Och AM får snäsig kommentar vad vi har mot styrelsen, litar ni inte på dem?

    SvaraRadera
  4. Hur kan man vara omedveten om att man är revisor i en styrelse??! Som utomstående låter det som rena rama "blåbären" i den styrelsen. Inget jag skulle lita på och som revisor måste man ju kunna en del siffror...

    SvaraRadera
  5. Johan Johansson / Rädda Linjalen27 augusti 2009 kl. 01:40

    Självklart litar man på en styrelse i en brf under ombildning...vilka de nu är ;-)
    Ärligt talat - nu blir t.o.m. en luttrad typ som jag förvånad!

    SvaraRadera
  6. Tydligen kan man enligt reglerna sätta in vem som helst som revisor under ombildningsprocessen. I mitt hus blev en hyresgäst dock tillfrågad om han ville ställa upp på det. Han har inga som helst kunskaper i revision (jag frågade honom) och har inte arbetat med ekonomi. Så han lånade bara ut sitt namn.

    Det behövs en lagändring här också! För jag är också förvånad över att brf Flygarens revisor inte visste om att hon var revisor.

    SvaraRadera
  7. Hon har vetat om det sen 8/8, det var då vi hade vårt möte, sprang på henne efteråt. Och jag frågade rakt ut och nej, hon visste inte om det, men hon var tydligen okej med det...däremot så var ju listan uppdaterad 16/7 så varför fick hon inte reda på det då?
    Kan tala om att jag drog ut lista på förmiddagen 24/8 utifall att det kommit nån ändring och att jag verkligen hade dagsaktuella uppgifter till köpstämman.

    SvaraRadera
  8. Hon blev tydligen vald redan 30/6. Har fått ut protokoll fr bolagsverket(tack martha för tipset). Och jag vet att hon inte var med där. Vi var med ibörjan innan min sambo vart utkastad utan eg anledning.(annan historia)
    Därför är det konstigt att hon var ovetande när vi talade om det. Hade vi inte gjort det,hade hon fått reda på det???
    Och när det gäller anonymiteten kring hela styrelsen är jag också förvånad, speciellt nu när de fått ja. Har aldrig fått ett svar på varför de inte går ut el har gått ut med kontaktuppgifter.Det borde inte gå till så kan jag tycka.

    SvaraRadera